Dijitali En İyi Kullanan Perakende Markaları

0

Accenture Dijitalleşme Endeksi verilerine göre, Türkiye’deki şirketlerin dijitalleşme oranı artış göstererek yüzde 61’e yükseldi. Dijital yatırımların kaçınılmaz olduğu perakende sektöründe; yeni teknolojilere yaptığı yatırımlar, dijitalleşme adına attığı adımlar ve online alışveriş özelinde hayata geçirdiği çalışmalarla ön plana çıkan perakende markalarını gelin birlikte inceleyelim.

Dominos

Dijital kanallara yatırımını 2017 yılında artıran Domino’s Pizza lezzetin yanı sıra, maksimum dijital kolaylık sunmayı hedefleyen bir marka. Türkiye’deki kimi restoranlarının dijital satışları tüm satışların yüzde 50’sini geçmiş durumda. Fast food markası, 2016 biterken emoji ile sipariş verme kolaylığı sunan Facebook Messenger chatbot’unu Türkiye’ye getirdi. Ayrıca, sipariş numarasıyla tüm dijital kanallardan pizzanızın hazırlanma ve ulaşım aşamalarını da takip edebiliyorsunuz. Dominos, daha önce de, web sitelerine veya uygulamalarına giriş yapıp bir defalığına Kolay Sipariş Profili oluşturarak aktive edilen Tek Tık ile siparişi de aktif hale getirmişti. Marka, yurt dışında sürücüsüz araçlarla pizza dağıtımı gibi girişimlerle de dikkat çekiyor.

Boyner

Perakende sektörünün en prestijli ödüllerinden Dünya Perakende Ödülleri’nde, ‘Asistanım’ projesiyle ‘En İyi Dijital Müşteri Deneyimi’ ödülünü kazanan Boyner’in dijital dönüşümdeki başarısı tescillenmiş oldu. Asistanım uygulaması, mobil terminaller sayesinde hem müşterilerin hem de satış danışmanlarının hayatını kolaylaştırıyor. Tüm mağazalardaki stok ve ürünler anlık kontrol edilebiliyor. All-line mağazacılık stratejisiyle omnichannel alışverişi 2016’da başlatan ve Twitter, YouTube gibi platformlardan da satışa başlayan Boyner Grup’un dijitaldeki başarıları arasında; e-ticaret sitesi Morhipo, Türkiye’nin en hızlı dijitalleşen şirketlerinden Beymen, alışveriş uygulaması Hopi, müşterilere dijital ekranlardan öneriler sunan Wepublic örnekleri de yer alıyor.

Defacto

Global moda markası olma vizyonuyla kurulan Defacto, 2016 yılında toplam 241 milyon TL yatırım yaptı ve mağaza sayısını 400’ün üzerine çıkardı. Yurt dışında büyüme stratejisi öncelikli olarak MENA ve CIS bölgeleri üzerinde kurgulayan mağaza zinciri için e-ticaret stratejik öncelikler arasında. Türkiye dışında hizmet verilen ülkelere de kendi e-ticaret sitesi üzerinden satışları başlatan, omnichannel uygulamalarını genişleten ve global sitelerle satış ağını büyüten şirket, 2025 yılına geldiğimizde 100 ülkede online satış yapacak şekilde yatırımlarını sürdürüyor. Online sitesini 2012’de yayına alan Defacto’nun sitesi günlük ortalama 250 bin kişi ziyaret ediyor. Müşteri anketlerine göre, omnichannel uygulamalardan memnun olanların oranı ise yüzde 99,6.

IKEA

 

Sadece Facebook’ta 24 milyon takipçisi bulunan ve beş farklı sosyal medya platformundan içerik paylaşan IKEA, e-ticaret mağazasıyla Türkiye’deki online müşterilerine yaklaşık beş yıldır hizmet veriyor. Kaliteli mobilya ve ev aksesuarlarını düşük fiyatlarla sunmak üzere yola çıkan, e-ticaretin mobil öncelikli hale gelmesinin ardından dev mağazasını cebe taşıyan markanın Türkiye’ye özel IKEA mobil uygulaması iOS ve Android işletim sistemine sahip telefonlara indirilebiliyor. IKEA uygulamayla müşterilerine, mağaza alışverişlerini planlama ve doğrudan uygulama üzerinden alışveriş yapma imkânı sağlıyor. IKEA’nın dünya çapındaki hedefi, 2020’ye kadar e-ticaret gelirlerini, şirketin tüm gelirlerinin yüzde 10’unu oluşturacak seviyeye getirmek.

Koton

2023 yılında beş kıtaya ayak basmış global bir moda markası olmayı hedefleyen Koton, e-ticarete geç adım atan ancak bu gecikmeyi hızla kapatan bir marka olarak dikkat çekiyor. Eylül 2015’te online satış kanalını hayata geçiren Koton, e-ticareti ayrı bir satış kanalı gibi işinin temel bir parçası olarak değerlendiriyor. Site ilk senesinde 50 milyon ziyaret ve 20 milyon tekil ziyaretçi sayısına ulaştı, 2016 son aylar itibarıyla online satış yurt içi sezon mağazalarının yüzde 4’ üne erişti. 2017’de ilk üç ay itibarıyla geçen seneye göre trafiği yüzde 83, satışı yüzde 100 arttı. Bu yıl 45’in üzerinde ülkeye Türkiye’den ürün gönderir hale gelmeyi hedefleyen marka yönetiminin bir diğer hedefi ise, mobil uygulamaları devreye almak.

Mavi

2016 mali yılı içinde Kuzey Amerika’da 1 milyondan fazla, küresel çapta ise 7,5 milyon jean satan Mavi, Amazon, Zappos, Stitch Fix ve Nordstrom.com gibi kanallarda hızlı bir yükseliş sergiliyor, yoffline ve online’da çift yönlü büyüme stratejisi uyguluyor. 35 ülkede 392 monobrand mağazaya ve 5 bin 500 satış noktasına sahip olan marka, 5,7 milyon sadakat kartı üyesi ve sosyal medyada 3,3 milyon takipçiye sahip. Yeni tasarımıyla hizmete giren mavi.com aynı gün teslimat gibi özelliklerle müşteri deneyimini iyileştiriyor. Site ziyaretçilerinin yüzde 60’tan fazlası mobilden geliyor. Mavi ayrıca, satın alma deneyimini iyileştiren jean guide ile kullanıcı sayfasını özelleştirme ve tek sayfada ödeme kolaylığı gibi ek özellikleriyle online alışverişe hız kazandırıyor.

OPET

Dijital sistemlerinin yarattığı müşteri memnuniyetiyle fark yaratan akaryakıt perakendecisi OPET, araçlara yanlış yakıt dolumu ve sonrasında yaşanan ekonomik kaybı önleyen Akıllı Dolum Sistemi’nin yanı sıra, hızla benimsenen mobil uygulamasını ve fiziksel kart taşıma zorluğunu ortadan kaldıran dijital çalışmaları hayata geçirdi. OPET, müşterisini ve aracını elektronik ortamda pompa sistemine kaydederek tüm Türkiye’deki istasyonlarından doğru yakıt alınmasını garanti altına alan Akıllı Dolum Sistemi ile IDC CIO Summit 2017’de, Yılın En İyi BT Yönetişim Projesi kategorisi ‘Dijital Müşteri Sistemleri’ alanında 3’üncülük ödülüne layık görüldü. Mixx Awards Türkiye Ödülleri’nde ise ‘Araç Kullanırken Gözünüz Yolda Olsun’ mobil banner çalışmasıyla Altın Mixx kazandı.

Mudo

Geçen yılın sonunda gerçekleştirilen IDC Teknoloji Ödülleri’nin ‘Büyük Veri ve Analitiği’ kategorisinde, ‘Mudo Insight’ projesiyle birincilik alan Mudo, 2016’da mağazalardaki yazarkasaları yenileme, müşteri analitiği ve online satış kanallarının geliştirilmesi konusunda yatırım yaptı. Dijitalleşme sürecine 5 milyon TL’lik bir yatırım planlayan şirketin diğer hedeflerinden biri de internet satışlarının ciro içindeki payını artırmaktı. Türkiye çapındaki 117 Mudo mağazasına Toshiba multitouch TCxWave POS donanımı ve Toshiba TCxDisplay multitouch müşteri ekranları kuruldu. Yeni nesil yazar kasalar, mağaza içinde müşterilerin istedikleri bilgi ve içeriklere erişmelerine, kasaya geldiklerinde kendilerine özel indirimlerden faydalanmalarına imkân tanıyor.

Starbucks

2013 yılında başlattığı 100 BT projesinin önemli bir kısmıyla, perakende satış noktalarındaki üretkenliği ve verimliliği artırmayı hedefleyen Starbucks, bu yaz, dijital iş modeline daha fazla yoğunlaşacağı Dijital Çark Programı’nı açıkladı. Daha fazla kişiselleştirme, çeviklik ve bulut bilişim sistemine yer verecek olan yeni strateji; ödül, ödeme, kişiselleştirme ve sipariş verme olmak üzere dört ana bölümden oluşuyor. Şirket, kişiselleştirme için yapay zekâyı devreye sokmayı planlıyor. Dijital Çark Programı’nı 2019’un sonuna kadar dünya genelindeki mağazalarının yüzde 80’nin uygulamayı planlayan Starbucks, 2016’da Türkiye’de yeni mobil uygulamasını kullanıma sunmuş, müşterilerine Starbucks Card ile yıldız kazanma, QR kod ile hızlı ödeme avantajları sağlamıştı.

TAB Gıda

1994 yılından beri gıda sektöründe faaliyet gösteren TAB Gıda, müşterilere yeni ürünleri tanıtırken bile dijitali projelerine maksimum entegre eden bir marka. Kurumun çatısı altında bulunan Burger King, Arby’s, Popeyes, Sbarro ve Usta Dönerci markaları başarılarını lezzetin yanı sıra, dijital platformlardaki performanslarına da borçlu. Geçen yıl Burger King, “Düello” reklam kampanyasıyla 11. Felis ödüllerinde Dijital Bölüm-Oyun kategorisinde ve Kristal Elma ödüllerinde Dijital ve Doğrudan Pazarlama kategorilerinde ödüle layık görüldü. Sbarro, web sitesi ile Horizon Interactive Awards’ta Restaurant/Food Industry kategorisinde Silver ödülü kazandı. Tüm markalar müşterilerine “tıkla gelsin” hizmeti sunarken, sosyal medya hesaplarından kullanıcılarıyla sürekli etkileşimde kalıyor.

TeknoSA

Elektronik perakende sektörünün önemli markalarından TeknoSA, mağazalarının sayısını azaltarak online satışa yöneldikten sonra, geçen yılın son çeyreğinde 10 milyon lira kâr açıkladı. 2017’de dijital dâhil tüm kanallarında yenilenmeye devam eden TeknoSA’nın yatırım hedefini ağırlıklı olarak e-ticaret ve çoklu kanal stratejileri oluşturuyor. Mobil aplikasyonunu ve internet sitesini geliştirmeye yönelen, bütçesinin önemli bir kısmını bu alana ayıran şirket, Dr. Teknolog adını verdiği teknoloji uzmanları arayıcılığıyla teknolojik ürünlerin ömrünü uzatan çözümler sunuyor. TeknoSA bunların yanı sıra, Bağlantılı Mağaza projesiyle ‘müşteriye özel mağaza’ deneyimi yaşatıyor, tüm mağazalarını, 10 binlerce ürün çeşidini ve mağaza çalışanlarını birbirine bağlıyor.

Zara

1975’te İspanya’da kurulan giyim ve aksesuar markası Zara, dünyanın en büyük hazır giyim perakendecilerinden Inditex’in en büyük şirketi. Inditex, 2016 yılında rotasını online satışlara daha fazla ağırlık verecek şekilde belirlemişti. 88 ülkede mağazaları bulunan Zara; odağını fiziksel mağazalardan elektronik ticarete kaydırdı. Dünya çapında 2 binden fazla mağazası bulunan marka, dünya çapında online satışını 2010 yılında başlattı. Türkiye’de ise online satışa geçen yıl içinde, zara.com.tr adresi üzerinden geçildi. Facebook, Instagram, Twitter, YouTube ve Pinterest üzerinden de müşterileriyle iletişim halinde olan marka, mobil uygulamasıyla kullanıcılara satış ve ürün takibi olanakları sunarken, fırsatlardan haberdar ediyor.

 

 

 

 

 

 

 

 

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here